Sosiaalisessa mediassa (some) verkostoidutaan ja ollaan vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Somesta voi olla monia hyötyjä myös työkäytössä. Yleisimpiä somen välineitä löytyy mm. verkostoitumiseen, yhteisölliseen tuotantoon sekä sisältöjen tuottamiseen ja jakamiseen.
Sosiaalinen media on oppilaitosten henkilöstön ja opiskelijoiden ”näyteikkuna”, joka kertoo mitä teemme, mitä osaamme ja millaisia olemme. Viesti kulkee samanaikaisesti organisaation ulkopuolelle ja myös organisaation sisälle. Henkilöstöä ja opiskelijoita kannustetaan noudattamaan someviestinnässään oikeudenmukaisuutta, avuliaisuutta, kohteliaisuutta, kiusaamisen vastaisuutta ja siihen puuttumista.
Sosiaalisen median käyttö oppituntien aikana on sallittua opettajan luvalla ja, mikäli se liittyy olennaisesti opiskeltavaan aiheeseen tai on osa käytettävää oppimismenetelmää. Henkilökohtaisia sosiaalisen median päivityksiä suositellaan hoidettavan vain oppituntien taukojen aikana.
Muista, että sosiaalisen median keskustelu on julkista ja siitä jää sähköinen jalanjälki. Kommenttien sanamuodot kannattaa siis harkita tarkoin. Kiusaamis- ja häirintätapauksissa tulee aina ottaa yhteyttä omaan opettajaan. Reagoimme Esedulla opiskelijoiden ja henkilökunnan vihamieliseen kommentointiin, kiusaamiseen tai nimittelyyn.
Lopuksi: Noudata näitä sääntöjä