Skip to content

Laatu Esedussa

Olemme toteuttaneet Esedulla pitkäjänteistä laatutyötä jo vuosien ajan. Laatutyömme kantavana peruspilarina on systemaattisuus sekä jatkuvan parantamisen periaate.

Teemme jatkuvaa laadun parantamistyötä laatuympyrän mukaisesti. Toimintaamme arvioidaan sekä itsearvioinneilla että ulkoisilla arvioinneilla. Vuosittain päivitetty strategia tavoitteineen ohjaa kehittämistyötä Esedussa.

Yhdessä tekemisen periaatteen mukaisesti jokainen Esedun henkilöstöön kuuluva on vastuussa laadun kehittämisestä omassa työssään. Opiskelijat ja työelämä osallistuvat laadun kehittämiseen arviointien ja palautteiden kautta. Meille laatu on asiakkaittemme tarpeisiin ja odotuksiin vastaamista.

Esedun laadunhallintaa ohjaa toimintajärjestelmä, joka muodostaa strategian, strategisten ohjelmien, prosessien sekä tulosten ja laadun arvioinnin ekosysteemin.

Sisäiset ja ulkoiset arvioinnit

Esedun toimintaa arvioidaan systemaattisesti vuosittain sisäisillä tarkastuksilla ja johdon katselmuksilla. Kansallinen arviointikeskus, KARVI toteuttaa vuosittain useita ammatillisen koulutuksen järjestäjien toimintaan ja tuloksellisuuteen liittyviä arviointeja, joihin oppilaitoksemme osallistuu.

Ammatillisen koulutuksen arviointien vuosikello | Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi)

Esedulle on myönnetty OPH:n laatupalkinto vuosina 2013 ja 2018. Vuonna 2013 laatupalkinnon erityisteemana oli yrittäjyys, ja vuonna 2018 opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointi.

Palautekyselyt: kenelle, mitä, miksi ja milloin

Lakisääteinen, OPH:n ylläpitämä palautejärjestelmä on rakennettu koulutuksen järjestäjien tueksi arvioitaessa koulutuksen järjestäjien kykyä tuottaa laadukkaita koulutuspalveluja, sekä tuottamaan tietoa kehittämistarpeista ja asiakastyytyväisyydestä.

Opiskelijoille suunnattuja palautekyselyjä on kaksi, aloitusvaiheen kysely ja päättövaiheen kysely. Koulutuksen aloitusvaiheessa olevilta opiskelijoita kerätään palautetietoa mm. opintojen käynnistymisestä ja henkilökohtaistamisesta. Opintojaan päättäviltä opiskelijoilta kysytään palautetietoa mm. osaamisen hankkimisesta ja koulutuksen vaikuttavuudesta.

Työelämälle suunnattuja palautekyselyjä on kaksi, työpaikkaohjaajakysely ja työnantajille suunnattu työpaikkakysely. Työpaikkaohjaajakyselyssä kerätään palautetietoa mm. oppilaitoksen ja työpaikan välisestä yhteistyöstä ja oppilaitoksen antamasta tuesta opiskelijan osaamisen arvioinnissa. Työnantajille suunnatussa työpaikkakyselyssä kerätään palautetta yhteistyöhön liittyvistä kokemuksista ja siitä, miten tutkintokoulutuksen järjestäminen on työpaikalla koettu.

Palautetuloksia hyödynnetään oppilaitoksen toiminnan kehittämisessä.

Keskeiset palautteisiin liittyvät tavoitteemme

  • Opiskelijoiden aloitus- ja päättökyselyssä kaikkien kysymysten keskiarvotavoite on 4,0 (asteikolla 1-5).
  • Työpaikkaohjaajien palautteessa kaikkien kysymysten keskiarvotavoite on 4,0 (asteikolla 1-5).
  • Vastausasteille asetettu tavoite on 80 %.

 

Lisätietoja laadunhallinnasta:

kehityspäällikkö Marja Anttalainen
Marja.Anttalainen@esedu.fi

© Etelä-Savon ammattiopisto 2021