”Yrittäjyys sopii ihmiselle, joka haluaa vapautta päättää omat työaikansa ja kokee, ettei perinteinen kello 8-17 työ ole hänen juttunsa”, toteaa kauneusalan yrittäjä Vilma Saarinen, 25.
Saarinen valmistui Esedulta hius- ja kauneudenhoitoalalta kosmetologiksi vuoden 2020 joulukuussa ja on siitä lähtien pyörittänyt omaa kauneudenhoitoalan yritystään, Kauneusnoitaa. Yritys sai alkunsa kuitenkin jo opiskeluaikana NY-yrityksenä. NY-yritykset ovat opiskelijoiden opiskeluaikana pyörittämiä, ihan oikeita yrityksiä, jotka toimivat keskimäärin yhden lukuvuoden verran. Joistain NY-yrityksistä tulee lopulta opiskelijan valmistuttua heidän työpaikkojaan, kuten Saariselle kävi.
”NY-yrityksen perustaminen oli tosi helppoa ja se oli hyvä alusta ponnistaa yrittäjyyteen, kun asiakaskuntaa ja työvälineistöä sai kartutettua jo opiskeluaikana”, kertoo Saarinen.
”Yrittäjyydestä puhuttiin opiskeluaikana tosi paljon ja siihen kannustettiin.”
Erityisen tärkeäksi omaa NY-yritystä perustaessaan hän koki kanssaopiskelijoiden ja muiden yrityksiä perustaneiden opiskelijoiden kokemukset ja neuvot.
Saarinen on alan vaihtaja, aikaisemmalta koulutukseltaan hän on lähihoitaja.
”Tein lähihoitajana töitä kolmisen vuotta päiväkodissa ja sitten tuttavan kautta sain idean ja rohkeuden lähteä opiskelemaan kauneusalaa, varsinkin kun elämäntilannekin salli sen rahallisesti”, avaa Saarinen päätymistään alalle. Opiskeluaikaansa Esedulla Saarinen kuvailee mukavaksi ja työpainotteiseksi.
”Kävin töissä Kauneushoitola Mikkelissä ja koululla minulla oli kontaktiopetusta noin kerran viikossa. Sitten perustin myös NY-yritykseni, jonka kautta työskentelin kotonani.”
Kosmetologin työ kiinnostaa Saarista erityisesti luovan puolensa vuoksi.
”Olen aina tykännyt laittaa esimerkiksi kynsiä ja sellainen pienten yksityiskohtien parissa näpertely on aina tuntunut omalta jutulta”, kuvailee Saarinen innostavinta puolta työssään kosmetologina.
Saarisen urapolku yrittäjänä on lähtenyt valmistumisen jälkeen käyntiin mukavasti.
”Nyt alkuvuodesta on tyypillisesti tosin vähän hiljaisempaa, mutta kevättä kohti mennessä vilkastuu jälleen, kun ihmiset haluavat kesää kohti itselleen esimerkiksi jalkahoitoja ja pedikyyrejä”, kertoo Saarinen.
Asiakaskuntaa hänelle kertyi jo opiskeluaikana NY-yrityksensä myötä ja asiakaskunta onkin pysynyt hänellä hyvin pitkälti samana. Tosin uusia asiakkaitakin on matkan varrella tullut.
”Monet asiakkaat myös kertovat minusta eteenpäin ja siten saan uusia asiakkaita heidän lähipiiristään.” Vahvuudekseen Saarinen kokee yrityksensä sijainnin, Mikkelin Rantakylän, jossa kauneusalan yrittäjiä ei toistaiseksi juuri ole.
Haastavimmaksi puoleksi yrittäjänä Saarinen kokee tällä hetkellä uusien asiakkaiden tavoittamisen.
”Yritän mahdollisimman paljon markkinoida sosiaalisen median kanavissa ja olen myös jakanut flyereita”, nuori yrittäjä avaa markkinointitaktiikkaansa. Kysyttäessä työn parhaita puolia Saarinen vastaa heti, että ”parasta tässä työssä on se, kun asiakas on tyytyväinen työn jälkeen ja lopputulokseen.”
Teksti ja kuva: Salla Avelin