Väylät auki kampanja on jälleen käynnistynyt. Amke ry on useamman vuoden ajan luotsannut #VäylätAuki -kampanjaa, jonka tarkoituksena on edistää ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuutta ja näkyvyyttä yhteiskunnassa. Mukana kampanjassa on useita ammatillisia oppilaitoksia ympäri Suomen. Myös Esedu on mukana Väylät auki -kampanjassa tänäkin vuonna.
Väylät auki -kampanjalla halutaan tuoda esiin ammatillisen koulutuksen mahdollisuuksia ja sitä, että yksi valinta ei sulje ovia. Unelma-ammattiin voi päätyä montaa eri reittiä ja minkä ikäisenä tahansa.
Vuoden 2024 kampanjaa tähdittää Nylon Beatista tuttu Jonna Geagea. Kampanjassa Jonnasta on tehty yksi pidempi haastatteluvideo (ks. alta), sekä muutamia lyhyempiä videoklippejä. Kampanjasisältö on suunnattu alanvaihtajille, alan laajentajille sekä nuorten vanhemmille. Esedu jakaa lyhyitä somevideoita omissa kanavissaan tammi-maaliskuussa.
Videolla Jonna kertoo halunneensa opiskella laulajauransa rinnalle myös nuoruudenhaaveensa kokin ammatin.
”Aikuisopiskelussa ne opinnot tehdään sen ihmisen elämän mukaan. Mä sanoisin, että ikinä ei ole liian myöhäistä. Mahdollisuuksien mukaan ja anna mennä”, kiteyttää Jonna Amke ry:n tiedotteessa.
Katso aiemmat kampanjavideot Amken sivuilta.
Väylät auki kampanjan tavoitteena on pitkäjänteinen työ ammatillisen koulutuksen vetovoiman eteen. Kampanjan elementtejä ovat verkkosivusto, vaikuttajavideot, tubevideot sekä yläkouluille suunnattu materiaali.
Teksti: Veera Palin, viestintä- ja markkinointitiimin harjoittelija