Skip to content

Pedagoginen kehittäminen

Jatkuvaan arviointiin perustuva henkilöstön, pedagogiikan ja oppimisympäristöjen kehittäminen varmistavat Esedun koulutuspalveluiden laadun. Ennakoidut työelämän muutokset ja ammatillisen koulutuksen muuttuva toimintakulttuuri vaikuttavat pedagogisen kehittämisen suuntaan. Kehitämme jatkuvasti osaamisen kehittämisen menetelmiä ja käytämme niitä monipuolisesti ottamalla huomioon opiskelijoiden ja työelämän tarpeet ja erilaiset oppimisympäristöt. 

Esedussa merkittävä enemmistö opiskelijoista hakeutuu opiskelemaan jatkuvan haun kautta. Osa opiskelijoista opiskelee työn ohella, mikä lisää tarvetta kehittää paikkariippumatonta koulutusta, jossa hyödynnetään digitalisaation mahdollisuuksia.   

Pedagogisessa kehittämisessä vuonna 2025 keskitytään Etelä-Savon Koulutus Oy:n hallituksen asettamiin Menestyksen avaimiin. 

Menestyksen avaimia ovat tyytyväinen asiakas, uudistumiskyky, yhdessä tekeminen ja edelläkävijyys. 

  • Asiakkaille tarjotaan yksilöllisiä ja joustavia opintopolkuja sekä ohjausta. Opiskelijoiden työllistyminen varmistetaan laadukkaan ja työelämälähtöisen koulutuksen avulla. Työelämän kumppanuuksia vahvistetaan asiakaslähtöisellä toiminnalla. 
  • Koulutustarjontaa uudistetaan ja kehitetään innovaatioiden ja uusien pedagogisten ratkaisujen sekä tuotekehityksen kautta. 
  • Jokaiselle opiskelijalle taataan osaaminen ja tietotaito kestävään tulevaisuuteen liittyen. 
  • Yhdessä tekeminen nostetaan keskiöön alojen välistä yhteistyötä lisäämällä.  
  • Vuoden 2025 teemana on kestävä tulevaisuus, jota tiivistetään luomalla uusia toimivia yhteistyömalleja ja innovatiivisia ratkaisuja.  

Pedagogisessa ohjelmassa huomioidaan rahoitusleikkausten vaikutukset opetustoimintaan. 

Keskeiset pedagogiset tavoitteet ovat alustavasti seuraavat:​ 

Turvataan tarkoituksenmukainen opetus ja ohjaus oppilaitoksessa sekä työpaikoilla huomioiden muuttunut henkilöstötilanne. Luodaan uudenlainen toimintamalli opiskelijoiden mahdollisuuteen saada henkilökohtaista tukea opintojen etenemiseen kaikissa toimipisteissä päivittäin. Samalla tarkastellaan erityisen tuen ja tuvan toimintamalleja.​ 

Henkilöstöpoolin avulla voimavaroja kohdennetaan opetukseen niin, että opiskelijat saavat opetusta työjärjestysten mukaisesti. Opettajien pääasiallinen tehtävä on tutkintojen perusteiden mukaisen osaamisen lisääminen.  Normeja noudatetaan siten, että läpäisy on sujuvaa ja työelämän osaamistarpeet täytetään. Opettajille varmistetaan aikaa kohdata opiskelijoita sekä tehdä yhteistyötä työelämän kanssa. ​ 

Tekoälypohjaisen työkalun hyödyntäminen opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa edesauttaa pedagogisia ratkaisuja. Yhdenmukaisilla suunnittelun periaatteilla varmistetaan henkilöstön yhdenvertainen ja tasapuolinen kohtelu. Jatkuvan haun opiskelijat integroidaan olemassa oleviin ryhmiin. Toimintamallia kehitetään vastaamaan työelämän muuttuvaan tarpeeseen. ​ 

Osaamispäälliköiden pääasiallinen tehtävä on varmistaa arjen sujuvuus ja turvallisuus toimipisteissä. Alojen välistä yhteistyötä lisätään ja tavoitellaan sujuvampia ratkaisuja ammattitaidon monipuolistamiseen.  Oppivelvollisten osalta yhteistyötä Esedun ja kotiväen välillä lisätään.  ​ 

Suvaitsevaisuuden ja kestävän kehityksen sekä yrittäjyyden merkitystä vahvistetaan.​ 

Opettajien mahdollisuutta yhteistyöhön lisätään paitsi tiimeissä myös Esedun tasolla. Parhaita käytänteitä jaetaan ja yhteisöllisyyttä kehitetään edelleen esimerkiksi yhteisten pelisääntöjen avulla.​ 

Vuoden 2025 aikana pedagogista ajattelua ja toimintaa kehitetään monipuolisemmaksi, asiakaslähtöisemmäksi ja joustavammaksi. ​ 

Lisäksi pedagogisessa kehittämisessä hyödynnetään tekoälyn tuomia mahdollisuuksia siten, että opiskelijoiden ja opettajien kuormitus pyritään saamaan riittävän tasaiseksi opiskelu- ja työhyvinvoinnin turvaamiseksi.  Pedagogisesta toiminnasta on laadittu timantti, joka perustuu pedagogisiin portaisiin.

Pedagogiset portaat vuodelle 2025 ovat: 

Pedagogiset portaat kuvattu visuaaliseen muotoon

© Etelä-Savon ammattiopisto 2021