Toukokuun alussa Etelä-Savon ammattiopiston henkilökunta ja opiskelijat ovat viettäneet lähes kaksi kuukautta koronavirusepidemian aiheuttamissa poikkeusoloissa. Noin kahdeksan viikkoa on työskennelty ja opiskeltu pääsääntöisesti etänä. Millaisia ajatuksia esedulaisilla oli, kun kaksi kuukautta sitten siirryimme poikkeustilaan ja aloitimme etätyöskentelyn?
Pintakäsittelyalan opettaja Tarja Seppänen toteaa etäopettamisen sujuneen pääsääntöisesti hyvin.
”Ensimmäisen päivän ja koneongelmien jälkeen kaikki on sujunut melkeinpä hätkähdyttävän hyvin. Opiskelijat ovat olleet sovituissa etäopetuksissa verkon kautta mukana ja tehtäviä tehty ja palauteltu kiitettävän hyvin.”
Myös matkailualan opettaja Niina Liukkonen on hyvin samoilla linjoilla Seppäsen kanssa. Äkillisesti voimaan tullut poikkeustila haastoi niin opettajat kuin opiskelijatkin digiloikkaan.
”Oma opetus piti nopeasti muuttaa verkkoon sopivaksi sekä aikataulun sovittaminen muiden töiden kanssa on vienyt alun ajan melko tehokkaasti.”
”Kaiken kaikkiaan alkuaika on ollut mielenkiintoista, paljon uutta on tullut opittua myös itse ja sellainen tuntuma on, että Esedu otti ensimmäisen viikon aikana valtavan digiloikan. Alojen kehittäminen on ottanut aimo harppauksia eteenpäin. Ajan haasteista huolimatta uskon, että tämä koituu vielä voitoksemme.”
Metsäalan opettaja Mikko Pulkkinen on myös huomioinut poikkeustilan tuomat kehitysmahdollisuudet.
”Tässä joutuu ihan kuin pakostakin oppimaan itsekin paljon uutta ja samalla kehittämään itseään. Haasteita on ollut tiedonsiirtonopeuksien kanssa, kun asun täällä syrjäseudulla. Materiaalin haaliminen ja työstäminen jaettavaan muotoon on ollut myös työlästä ja vaatinut opettelua.”
Seppänen, Liukkonen ja Pulkkinen ovat kaikki sitä mieltä, että vaikka haasteita on poikkeustilassa opettamisessa ollut, pääsääntöisesti opiskelijat ja opettajat ovat kuitenkin tilanteeseen nähden pärjänneet hyvin sekä kehittäneet toimintoja jatkuvasti.
”Teorian opetus sujuu mielestäni aiempaa helpommin. Sovittu etäopetus verkossa sitoo siihen aikaan ja koko ryhmä on sovittuna ajankohtana kuuntelemassa. Näin kaikki saa saman opetuksen samalla kertaa. Teorian kertaus itsenäisten tehtävien ja projektitöiden kautta mahdollistuu, kun aikaa käytännön työn opetukselta ja työsaliharjoittelulta vapautuu”, kertoo Seppänen
Itsensä kehittämisen lisäksi opettajat näkevät paljon muitakin hyviä puolia poikkeustilasta.
”Olen huomannut, että yhteistyö muiden opettajien kanssa on lisääntynyt”, Seppänen iloitsee.
Matkailualan opiskelija Emmi Ollikainen on kokenut etäopiskelun pääosin hyvänä.
”Etäopiskelu lähti heti alusta alkaen sujumaan hyvin. Tukea olen saanut opiskeluun ihan joka suunnasta. Toki oman rytmin löytäminen oli aluksi hieman hankalaa, mutta ajan kanssa olen orientoitunut tähän uuteen tilanteeseen.”
”Etäopiskelun hyviä puolia on esimerkiksi se, että saan itse päättää tietyissä määrin opiskelutahdin. Toki opettajilta tulee palautuspäivämäärät, jonka varassa toimitaan.”
Mäntyharjulla asuva Ollikainen on löytänyt poikkeustilasta hyviä puolia.
”On kiva, kun ei tarvitse herätä niin aikaisin, koska normaalisti matkustan toiselta paikkakunnalta aamuisin bussilla Mikkeliin.”
”Tykkään itse myös siitä, että meille annetaan entistä enemmän vastuuta. Toki se on myös vähän pelottavaa välillä, mutta jollain tavalla nautin siitä.”
Ollikainen on sitä mieltä, että etäopiskeluaikaan opiskelijalla itsellään on suuri vastuu omien opintojen etenemisestä.
”Haasteena varmasti monella on se, että ote opiskelusta voi päästä helposti lipsahtamaan, ja motivaatiota voi olla hankala löytää. Koulussa koko ajan joku katsoo, että olet ajan tasalla tehtävissä ja työskentelet. Nyt se vastuu on sinulla itselläsi.”
Matkailualan opiskelijoilla on muutaman kerran viikossa ryhmän kesken Teams-tapaamisia, joissa opiskelijat pääsevät keskustelemaan opintojen etenemisestä sekä vaihtamaan kuulumisia.
”Ammatillisissa aineissa on ollut huomattavasti enemmän lähitunteja Teamsin kautta, mutta oikeastaan se on tosi hyvä. Yhteisöllisyys pysyy yllä.”
Teksti: Marika Auvinen
Kuva: Emmi Ollikainen